Is NFT-kunst een hype of is het echt waardevol?

We plaatsten eerder al een artikel op de website over het feit dat Justin Sun besloten heeft om ‘echte kunst’ te kopen. Dit nieuwtje heeft ons aan het denken gezet over NFT’s. We vroegen ons af of NFT’s het geld wel echt waard zijn en we zijn niet de enigen. Er is namelijk in de gemeenschap heel wat discussie omtrent hoe waardevol de digitale kunst in de vorm van NFT’s echt is.

Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat digitale kunst gemakkelijk gekopieerd kan worden en dat dit bij fysieke kunst niet het geval is. Zo kan het bekende schilderij van Leonardo da Vinci, de Mona Lisa, maar één keer gemaakt worden. zelfs als hij hem nog een keer zou kunnen en willen schilderen, dan zal de nieuwe Mona Lisa altijd anders en uniek zijn. Dit is bij digitale kunst niet het geval.

Digitale kunst kan door iedereen gedownload worden. Zo kan iedereen het werk van Beeple op zijn Instagram bekijken en waarderen. Natuurlijk heb je dan geen ondertekende NFT van Beeple, maar hoeveel geld is dat waard? Miljoenen dollars?

Charlie Lee snapt NFT’s niet

Charlie Lee, oprichter van Litecoin (LTC), is van mening dat de hype onhoudbaar is. Hij gaf op Twitter aan dat, in tegenstelling tot “echte kunst”, NFT’s nul creatie kosten hebben. Hij tweette het volgende:

“In tegenstelling tot NFT’s is kunst in de echte wereld niet gratis om te maken. Het kost moeite en tijd om een ​​stuk te maken. Dit is in feite Proof-of-Work. Een beroemde kunstenaar als Picasso kan tijdens zijn leven slechts duizenden kunstwerken maken. Deze beperking zorgt voor schaarste, waardoor de waarde hoog blijft.”

Hij ging verder met:

“NFT’s daarentegen zorgen voor kunstmatige schaarste. Vanwege de bijna nulkosten om nog een NFT te creëren, zal de markt uiteindelijk worden overspoeld met NFT’s van artiesten die proberen deze rage te verzilveren. Het aanbod zal de vraag overweldigen en de prijzen zullen uiteindelijk crashen.”

ProBit

Wankele fundamenten

Daarnaast is het ook zo dat een onderzoeker, genaamd Jonty Wareing, aangaf dat veel NFT’s op wankele fundamenten gebouwd zijn. Hij onderzocht de blockchain-gegevens van twee bekende NFT’s en ontdekte dat ze bestaan ​​uit een URL-adres of IPFS-hash. Met andere woorden, het bestaan ​​van die NFT’s hangt af van het feit of de verkoper op de markt blijft werken.

“Korte versie: het NFT-token dat je hebt gekocht, verwijst naar een URL op internet of een IPFS-hash. In de meeste gevallen verwijst het naar een IPFS-gateway op internet die wordt uitgevoerd door de startup waarvan u de NFT hebt gekocht. Oh, en die URL is niet het mediabestand. Die URL is een JSON-metadatabestand.”

Zo merkte Wareing ook op dat de NFT-token van Beeple’s voor CROSSROADS een JSON-bestand is dat wordt gehost op Nifty Gateway-servers. Hij verklaarde dat als Nifty Gateway zou stoppen met handelen, CROSSROADS ook zou ophouden te bestaan. Hij concludeerde dat het stuk waardeloos zou zijn als dat zou gebeuren.

“DAT bestand verwijst naar de daadwerkelijke media die u zojuist hebt ‘gekocht’. Die in dit geval wordt gehost via een @cloudinary CDN, opnieuw bediend door de servers van Nifty. Dus als Nifty failliet gaat, is je token nu waardeloos. Het verwijst naar niets. Dit kan niet worden gewijzigd.”

Ethereum is een veiligere investering dan NFT’s

Tevens zei John Egan, CEO van L’Atelier BNP Paribas, heeft dat Ethereum (ETH) op dit moment waarschijnlijk een “aanzienlijk veiligere” investering is dan non-fungible tokens. Hij gaf aan dat dit voornamelijk komt omdat Ethereum de onderliggende infrastructuur biedt aan NFT’s. Hij zei het volgende in een interview met Bloomberg:

“Ethereum is duidelijk de grote winnaar als het gaat om NFT’s. Dus beginnen met Ethereum en aangrenzende infrastructuur aan Ethereum is op dit moment waarschijnlijk een aanzienlijk veiligere investering.”

Het kopen van NFT’s daarentegen lijkt in dit stadium volgens Egan op gokken in een casino:

“Je weet dat je geld gaat uitgeven, maar misschien doe je het voor het plezier, voor de ervaring. Als je wint, heb je geluk.”

Egan ging verder met aangeven dat NFT’s “in hoge mate een opkomend bezit” zijn en op dit punt riskant zijn. Egan verwacht echter dat NFT’s in de komende tien jaar de “economische basisinfrastructuur binnen de virtuele economie” zullen zijn wanneer deze zich aandient.

Hoe denken jullie over digitale kunst in de vorm van NFT’s? Laat het ons weten op onze socials!