YouTube overweegt NFT-integraties als een manier voor videomakers om in contact te komen met hun publiek en nieuwe inkomstenstromen te genereren. De aankondiging komt slechts enkele weken nadat YouTube CEO Susan Wojcicki liet doorschemeren dat het platform Web3 zou kunnen gebruiken als inspiratiebron voor uitbreiding en mogelijk NFT’s zou kunnen implementeren.
Neal Mohan, de CPO van YouTube, somde in een blogpost een lijst op met nieuwe producten, tools en functies die het bedrijf in 2022 wil uitbrengen. Het omvat Web3-technologie, blockchain, NFT’s en de metaverse. Na reacties van de community gaf Mohan aan dat YouTube actief op zoek is naar nieuwe methoden om extra ondersteuning en kansen te bieden aan de twee miljoen aangesloten videomakers. Mohan heeft Web3-technologie, zoals NFT’s, voorgesteld als een mogelijke oplossing:
“Web3 opent ook nieuwe mogelijkheden voor makers. Wij geloven dat nieuwe technologieën zoals blockchain en NFT’s makers in staat kunnen stellen diepere relaties met hun fans op te bouwen. Samen kunnen ze samenwerken aan nieuwe projecten en geld verdienen op manieren die voorheen niet mogelijk waren.”
Mohan verklaarde daarnaast dat producenten hun films, afbeeldingen, kunst en ervaringen kunnen tokenisen als een methode om met fans in contact te komen door NFT-technologie te gebruiken. Hij had hier het volgende over te zeggen:
“Er is veel om rekening mee te houden om ervoor te zorgen dat we deze nieuwe technologieën op een verantwoorde manier benaderen, maar we denken dat er ook een ongelooflijk potentieel is.”
Ook had Mohan het over de metaverse toen hij verklaarde dat kijkers nieuwe manieren kunnen verwachten om van inhoud te genieten via virtual reality. Mohan beweerde dat het bedrijf zich eerst op gaming gaat richten en gaf geen verdere details. Hij zei:
“Tot slot konden we geen stuk over innovatie hebben zonder de metaverse aan te raken! We denken goed na over hoe we het kijken meeslepender kunnen maken. Het eerste gebied waarop je een impact kunt verwachten in gaming, waar we zullen werken om meer interacties naar games te brengen en ze meer levend te laten voelen.”
Ook zei hij:
“Het is nog vroeg, maar we zijn enthousiast om te zien hoe we deze virtuele werelden kunnen omzetten in een realiteit voor kijkers.”