De Britse bank, HSBC, is de eerste wereldwijde financiële dienstverlener die de virtuele wereld van The Sandbox betreedt. Steeds meer financiële instellingen zetten in op de Metaverse, zoals de bankgigant JPMorgan, dat onlangs een lounge heeft opgezet in de virtuele wereld van Decentraland. De Britse bank heeft gezegd dat het een groot potentieel ziet om nieuwe ervaringen te creëren via opkomende platformen. Hierdoor kunnen kansen worden geopend voor de huidige- en toekomstige kanten en de gemeenschappen die door de bank worden bediend. Volgens een officiële aankondiging zal HSBC een stuk land kopen in de virtuele wereld van The Sandbox, dat in staat zal zijn om te kunnen communiceren en te verbinden met sport-, esports- en gaming-liefhebbers.
Hieraan heeft zich hiermee geschaard onder de meer dan 200 partners van de virtuele wereld. Onder meer Warner Music Group, Adidas, Ubisoft en Gucci hadden al eerder aangekondigd samen te werken met The Sandbox. De samenwerking met HSBC kan met name belangrijk zijn voor de toegenomen integratie van The Sandbox met de wereldwijde financiële infrastructuur. HSBS is met $2,96 miljard aan activa een van de grootste bank- en financiële dienstverleners. Het internationale adviesbureau, Accenture, schatte ondertussen in februari dat bankieren in de Metaverse een nieuwe transformerende grens zou kunnen markeren voor de banken van de wereld. Andere waarnemers hebben voorspeld dat de Metaverse zou kunnen groeien naar $8 miljard aan waarde. De bankdirecteuren van Accenture gaven het volgende aan:
“Hoe geestverruimend deze nieuwe omgeving ook lijkt, banken moeten nadenken over de mogelijkheden die alles zullen transformeren, van de basis tot de toekomst van het bedrijfsleven.”
“Nu banken op de metaverse kar beginnen te springen, is het belangrijk om een balans te vinden tussen het voorschrijvende en het nieuwsgierige.”
Onderzoek over de toekomst van virtuele werelden
Uit onderzoek in opdracht van het Digital Banking Report blijkt dat virtual en augmented reality al vorm geven waarop leiders in de banksector de toekomst van hun sector over de hele wereld zien. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat 13% van de ondervraagde leidinggevenden in de financiële sector schat dat virtual en augmented reality in 2025 door 20% van de consumenten zullen worden gebruikt als alternatief voor dagelijkse transacties. Ook was 34% van de ondervraagde leidinggevenden het er over eens dat dit tegen 2030 zal gebeuren. 44% gokt dat dit plaats zal vinden na 2030. De sceptici onder de ondervraagden zijn slechts door 9% van de ondervraagden vertegenwoordigd. Zij zijn namelijk van mening dat dit nooit gehaald zal worden.