Metaverse-pionier keert terug naar Second Life

Second Life wordt gezien als één van de pioniers in de metaverse-ruimte. De game is een online sociale game-universum dat in 2003 werd gelanceerd toen het woord ‘metaverse’ alleen werd gebruikt door Neal Stephenson-fans, die het woord voor het eerst gebruikte in zijn boek “Snow Crash”. Nu is echter duidelijk geworden dat Philip Rosedale – de oprichter van Linden Labs, het bedrijf achter de game – zich weer bij het project zal voegen als adviseur om de stap richting Web3 te begeleiden.

Rosedale gaf aan dat, hoewel negatief is over de interoperabiliteit van content in de metaverse, en het beschrijft als “een totale mislukking”, hij wel gelooft hij dat een toekomst op basis van non-fungible tokens (NFT’s) de weg vooruit is op de lange termijn.

Na zijn jaren als CEO bij Linden Labs, die hij in 2008 verliet, heeft Rosedale naam gemaakt in de wereld van virtual reality (VR). In 2013 richtte hij het sociale VR-bedrijf High Fidelity op. In een aankondiging gaf Rosedale echter aan dat hij besloten heeft om met zijn nieuwe bedrijf te investeren in Linden Labs. Dit zal gebeuren met zowel contant geld als wat wordt beschreven als “gedistribueerde computerpatenten”, waaronder twee met betrekking tot gemeenschapsmoderatie in gedecentraliseerde omgevingen. Rosedale zei het volgende:

“Niemand is in de buurt gekomen van het bouwen van een virtuele wereld als Second Life. Big Tech die VR-headsets weggeeft en een metaverse bouwt op hun advertentiegestuurde, gedragsmodificatieplatforms zal niet voor iedereen een magische, enkele digitale utopie creëren. Second Life is erin geslaagd om zowel een positieve, verrijkende ervaring voor haar bewoners te creëren – met ruimte voor miljoenen anderen om mee te doen – als tegelijkertijd een bloeiend bedrijf op basis van abonnementen op te bouwen. Virtuele werelden hoeven geen dystopieën te zijn.”

Hoe zal de toekomst eruit zien?

In een recent interview met CNET Technology zei Rosedale dat naast het verkennen van de mogelijkheid om VR-technologie aan Second Life toe te voegen, geavanceerde avatar-animaties met behulp van gezichtsvolgcamera’s ook een toekomstige mogelijkheid zouden kunnen zijn. Hij zei:

“De webcam gebruiken om een ​​avatar te animeren, dat is een heel interessant tussendoortje. Er kijken niet genoeg mensen naar die ruimte, daar heb ik veel tijd over nagedacht.”

Wat betreft de mogelijkheid om nieuwe ideeën, zoals interoperabele, non-fungible items in Second Life op te nemen, zal Rosedale wat overtuigingskracht nodig hebben. In de metaverse zijn interoperabele content items die op het ene platform kunnen worden gekocht en naar het andere kunnen worden overgedragen.

Rosedale is er echter nog niet helemaal over uit of dit iets is wat hij ziet als een toevoeging voor Second Life. Hij verwees naar de manier waarop merkinhoud de vierde muur in metaverse platforms negatief kan doorbreken, en zei dat op de korte termijn “interoperabiliteit van inhoud een van deze dingen is waar alleen een merk van zou kunnen houden.”