Luxe modemerk Louis Vuitton gaat verder met haar experimenten met non-fungible tokens (NFTs) met de introductie van PFP-geïnspireerde NFT beloningen in haar stand-alone mobiele app game Louis: The Game.
Het spel werd voor het eerst geïntroduceerd in augustus 2021. Spelers betreden een wereld waarin ze hun op het merk geïnspireerde avatar genaamd Vivienne kunnen aankleden en rondrennen om ansichtkaarten te verzamelen die hen meer leren over de 200-jarige geschiedenis van het merk. Het bedrijf heeft nieuwe quests en nieuwe NFT-beloningen aan de app toegevoegd, aldus Vogue Business, die het nieuws als eerste meldde.
Spelers die een bepaald aantal gratis NFT’s in het spel verzamelen, maken kans om in aanmerking te komen voor een NFT-verloting, die loopt tot 4 augustus (zoals een van de ansichtkaarten in het spel onthult, is die dag de verjaardag van Louis Vuitton). Spelers maken kans op een van de 10 nieuwe NFT’s met Vivienne in verschillende looks, die net als een PFP op meerdere platforms te gebruiken zijn.
De NFT’s zijn gemaakt in samenwerking met Beeple’s startup Wenew Labs, die ook samenwerkte met zusterbedrijf Possible, en worden gemint uit Louis Vuitton’s Ethereum wallet.
De grote kans
Luxe- en modemerken experimenteren steeds meer met NFT’s en blockchain-gaming, in de hoop Gen Z-consumenten aan te trekken, een groep die een geschatte koopkracht heeft van wel $143 miljard.
Vorige maand namen tientallen bedrijven – van luxemerken als Dolce & Gabbana tot snelle modemerken als Forever 21 – de virtuele straten en landingsbanen van Decentraland over voor de allereerste metaverse modeweek. De metaverse, vaak omschreven als de volgende fase van het internet, wordt volgens Bloomberg Intelligence geschat op een marktopportuniteit van 800 miljard dollar.
Bronnen die zich op dit gebied concentreren, beweren dat digitale mode een van de grootste groeikansen van de mode-industrie aan het worden is.
“Waar het echt om gaat, als we kijken naar virtuele omgevingen, is dat het de toekomst is van sociale media,” zei Charles Hambro, CEO en medeoprichter van Geeiq, in een interview met The Block. Geeiq adviseert merken bij het identificeren en optimaliseren van metaverse en gaming partnerships.
Hambro zegt dat veel modemerken Geeiq benaderen met de intentie om op een authentieke manier in contact te komen met het publiek, waarbij consumenten worden ontmoet waar ze zijn. Andere merken benaderen Geeiq omdat ze niet willen missen wat sommige van de grootste luxemerken al doen.
Ondanks de buzz rond de losjes gedefinieerde “metaverse”, blijkt uit onderzoek gepubliceerd door Piper Sandler dat slechts ongeveer de helft van de 7.100 ondervraagde tieners in de VS geïnteresseerd is in het concept. Hoewel 26% van de tieners een VR-headset bezit, gebruikt slechts 5% die dagelijks, zo blijkt uit het rapport van Piper Sandler, een bureau voor consumentenonderzoek.
Desalniettemin hebben experimenten veelbelovende resultaten laten zien. Louis: The Game, dat gratis te downloaden is en geen extra apparatuur vereist, heeft 2 miljoen app-downloads gehad, vertelde het bedrijf aan Vogue Business. Evenzo hebben bijna 7 miljoen mensen Nike’s Roblox winkel bezocht, volgens Nike President en CEO John Donahoe, in hun maart 2022 earnings call.
Gucci, een vroege speler op het gebied van NFT mode, had 19 miljoen bezoekers op Roblox, zei Robert Triefus, Executive Vice President en Chief Marketing Officer van Gucci, in een interview met McKinsey.