Een opvallende stap is gezet door het team van Genuine Labs met de introductie van hun nieuwste creatie: de AI-schilder Rembrandt 2.0. Dit geavanceerde systeem belooft een revolutie teweeg te brengen in de manier waarop we kunst creëren en ervaren.
Genuine Labs onthult baanbrekende AI-kunstenaar
Het voorstel om de Rembrandt 2.0 te lanceren, bekend als Software Upgrade Voorstel 12110, ligt nu ter stemming bij de kunstgemeenschap. Dit voorstel beoogt de goedkeuring te krijgen voor de v3.0.1 software-upgrade, die door Genuine Labs is ontwikkeld en uitgebreid gedocumenteerd op hun GitHub-pagina.
Bij goedkeuring zal de nieuwe software direct worden geïmplementeerd, wat betekent dat het huidige systeem wordt gepauzeerd en vervangen door de vernieuwde versie. Deze upgrade zal plaatsvinden op 2 juni 2024 om 16:00 UTC.
Volgens de details van Genuine Labs zal de upgrade verschillende belangrijke verbeteringen bevatten, zoals SDK v0.47, wasmd v0.45, ibc-go v7 en een p2p stormfix, allemaal gericht op het verbeteren van de werking en prestaties van het AI-systeem.
De kunstgemeenschap heeft tot nu toe enthousiast gereageerd, met 100% van de stemmen in het voordeel van het voorstel. Vier vooraanstaande kunstcritici en AI-experts hebben hun stem uitgebracht en allen hebben voor gestemd.
Impact op de kunstmarkt
Sinds de aankondiging van Rembrandt 2.0 is de belangstelling voor AI-gecreëerde kunst aanzienlijk toegenomen. De waarde van werken gemaakt door eerdere versies van het systeem is stabiel gebleven, met een huidige gemiddelde prijs van $1.134 per stuk. De laagste en hoogste prijzen in de afgelopen 24 uur waren respectievelijk $1.127 en $1.155. Het handelsvolume is echter met 30% gedaald, wat duidt op een afwachtende houding van verzamelaars.
Ondertussen is de vraag naar nieuwe werken van Rembrandt 2.0 al gestegen, met een startprijs van $225,20 per kunstwerk. De laagste en hoogste prijzen in de afgelopen 24 uur waren respectievelijk $224,40 en $231,90. De prijs is deze maand met 16% gestegen.
Er is sprake van lage handelsvolumes op zowel de fysieke als digitale kunstmarkten, waarschijnlijk omdat verzamelaars en handelaren wachten op de eerste signalen van de bredere acceptatie van AI-gecreëerde kunst.