EU kondigt strategie aan voor web4 en virtuele werelden

De EU heeft web3 omzeild en een “web4 en virtuele werelden strategie” onthuld. De strategieaankondiging van de Europese Commissie (EC) van dinsdag heeft tot doel “web4 en virtuele werelden te creëren die de waarden en principes van de EU weerspiegelen.” Thierry Breton, commissaris voor de interne markt van de EU, zei het volgende:

“We zullen investeren in de acceptatie en opschaling van nieuwe technologieën en mensen de tools en vaardigheden geven om veilig en vol vertrouwen virtuele werelden te gebruiken.”

De EC definieert web4 als de convergentie van kunstmatige intelligentie, het internet der dingen, blockchain, virtuele werelden en augmented reality. “Naast de momenteel in ontwikkeling zijnde derde generatie van het internet, web3, zal de volgende generatie, genaamd web4, een integratie mogelijk maken tussen digitale en echte objecten en omgevingen, en verbeterde interacties tussen mensen en machines,” zei de uitvoerende macht van de EU.

Het strategische plan van de EU heeft tot doel lokale web4-bedrijven te bevorderen en een wereldwijde standaard te stellen voor regelgeving. De aankondiging omvatte steun voor EU-ondernemingen met een programma genaamd het Partnership on Virtual Worlds onder Horizon Europe. Het programma richt zich op het bevorderen van “een industriële en technologische routekaart voor virtuele werelden.”

De verklaring beschreef ook twee nieuwe web4-initiatieven voor overheidsinstanties: een meeslepende stedelijke omgeving, genaamd CitiVerse, die wordt gebruikt voor stadsplanning en -beheer, en de European Virtual Human Twin, voor het modelleren van klinische beslissingen en persoonlijke behandeling.

Andere initiatieven om overheidsinstanties te helpen geïnformeerde beleidsbeslissingen te nemen, zijn Destination Earth en Local Digital Twins voor slimme gemeenschappen. “Web 4.0 en virtuele werelden zullen voordelen bieden voor de gezondheid, bijdragen aan de groene overgang en beter anticiperen op natuurrampen,” zei Margrethe Vestager van Europe Fit for the Digital Age.

De EU maakt zich zorgen dat haar binnenlandse technologie wordt ingehaald door ontwikkelingen in de VS en China. Een rapport dat aan de verklaring is gekoppeld, benadrukte Amerikaanse bedrijven die werken aan metaverse-technologie, waaronder Meta, Apple, Microsoft en Nvidia. Het wees ook op ontwikkelingen in China, waar Alibaba, Baidu, NetEase en Bytedance hun metaverse-strategieën vooruit helpen. In het rapport stond het volgende:

“In tegenstelling tot deze landen zijn er in de EU geen techreuzen die de investering in de ontwikkeling van virtuele werelden in het komende decennium leiden. De EU is echter sterk op het gebied van onderzoek en innovatie op het gebied van middleware en software.”