Microsoft is het nieuwste bedrijf dat de metaverse betreedt en voegt zich bij een lijst van andere grote merken en bedrijven die zich wagen in de digitale wereld, aldus CEO Satya Nadella tijdens de Microsoft Ignite-conferentie op dinsdag. Hij ging verder met:
“Terwijl de digitale en fysieke wereld samenkomen, creëren we een geheel nieuwe platformlaag die de metaverse is. In zekere zin stelt de metaverse ons in staat om computergebruik in de echte wereld in te bedden en de echte wereld in computers in te bedden, waardoor echte aanwezigheid in elke digitale ruimte wordt gebracht.”
Het bedrijf zal meer dan 90 nieuwe diensten en updates introduceren op drie belangrijke gebieden, waaronder het aandrijven van de metaverse, zei Frank Shaw, corporate VP of Communications bij Microsoft in een blogpost op dinsdag. Nadella voegde hier nog het volgende aan toe:
“Het belangrijkste is dat we onze menselijkheid met ons mee kunnen nemen en kunnen kiezen hoe we deze wereld willen ervaren en met wie we willen communiceren.”
Digitale technologie heeft de afgelopen 18 maanden een voortrekkersrol gespeeld in elke branche en is nu meer dan ooit nodig, schreef Shaw. De metaverse is een “persistente, digitale wereld die verbonden is met vele aspecten van de fysieke wereld, inclusief mensen, plaatsen en dingen”, voegde hij eraan toe.
Het bedrijf denkt aan een nieuw medium en een toepassing om metaverses aan te drijven, vergelijkbaar met de manier waarop Microsoft in de jaren negentig over internet en websites sprak. Daarmee is het bedrijf van plan om “de evolutie van de metaverse voort te zetten” door middel van twee nieuwe initiatieven, verklaarde Shaw.
Het eerste initiatief, Dynamics 365 Connected Spaces, biedt mensen de mogelijkheid om vanuit elke ruimte te communiceren, van de winkels tot de fabrieksvloeren via AI-aangedreven modellen en observatiegegevens, terwijl het tweede initiatief Mesh voor Microsoft Teams mensen in staat zal stellen om gepersonaliseerde avatars en meeslepende ruimtes te creëren. De preview voor het eerste initiatief zal begin december beschikbaar zijn, terwijl het tweede product in de eerste helft van 2022 zal worden uitgerold, aldus het bedrijf.
“De metaverse maakt gedeelde ervaringen mogelijk in zowel de fysieke als de digitale wereld. Terwijl ondernemingen hun digitale transformatie versnellen, kan de metaverse mensen helpen elkaar te ontmoeten in een digitale omgeving, vergaderingen comfortabeler te maken met het gebruik van avatars en creatieve samenwerkingen van over de hele wereld mogelijk te maken”, aldus Shaw.
Los van deze producten zei Nadella op Bloomberg TV dat zijn videogamemerk Xbox “absoluut” zal focussen op het integreren van metaverse in zijn games. Hij voegde hier het volgende aan toe:
“Je kunt absoluut van ons verwachten dat we dingen doen in gaming. Als je Halo als een spel neemt, is het een metaverse. Minecraft is een metaverse, en Flight Sim ook. In zekere zin zijn ze vandaag 2D en de vraag is of je dat nu naar een volledige 3D-wereld kunt brengen, en we zijn absoluut van plan om dat te doen.”