China gaat mogelijk gaming-tokens verbieden

De General Administration of Press and Publication of China (GAPP) heeft onlangs een ontwerp uitgebracht waarin significante veranderingen worden geschetst in de regulering van in-game tokens binnen de online gaming-industrie. Deze stap kan echter een einde betekenen van gaming-tokens in het land.

Voorgesteld verbod op tokenconversie naar fiat-valuta

Volgens de nieuwe richtlijnen stelt de GAPP een verbod voor op de omzetting van gaming-tokens in fysieke goederen of wettige betaalmiddelen. Deze verordening is van invloed op een groot aantal online spelpraktijken en omvat 62 artikelen. Bovendien introduceert het strenge eisen voor kansspelbedrijven. Deze omvatten onder meer verplichte licenties in China, een tweejarig beleid voor het bewaren van gegevens, strikte naleving van nationale en socialistische waarden op het gebied van inhoud en de eliminatie van anonieme gebruikersregistraties. Zo worden spelaanbieders geconfronteerd met nieuwe beperkingen op de prikkels, zoals bonussen voor registratie of dagelijkse logins, en zijn ze verplicht maatregelen te nemen tegen irrationele consumentenuitgaven.

De toekomst van gaming-tokens

Volgens DappRadar heeft de Web3-gamingsector aanzienlijke activiteit gekend, met ongeveer een miljoen unieke actieve portemonnees die de afgelopen drie maanden dagelijks zijn gebruikt. Deze nieuwe regelgeving zou het traject van de sector substantieel kunnen beïnvloeden, aangezien experts als Yat Siu van Animoca Brands een potentiële toename van de gebruikersbetrokkenheid voorspellen.

De richtlijnen, die momenteel openstaan ​​voor openbare raadpleging tot 22 januari 2024, zijn nog niet wettelijk vastgesteld. Deze periode maakt feedback en mogelijke aanpassingen mogelijk voordat ze afdwingbaar worden. We zijn echter benieuwd wat voor impact deze nieuwe richtlijnen kunnen hebben op de GameFi-markt.